Ella & Maja

Alla inlägg under april 2012

Av Ella & Maja - 30 april 2012 20:45

 

Haha, lille Simba. x) Lite trött eller?

 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 19:45

Har du vart på Karlshem någon gång? Kanske på ridläger eller hyrt en häst som jag och Ella gör... Vad har du ridit för hästar och vad tyckte du om dom? Vilken är den bästa som du har ridit där? Kommentera!

Här är alla hästar som jag har ridit där!

Mister X:

 

Mister X provred jag några gånger och jag tyckte han var bra faktiskt. :) Han var mjuk och fin och lagom pigg. På ridlägret i sommras så fick jag bada med Mister X också, och då var han jätteduktig. En riktig liten badhäst. :p Därimot var han väldigt sur att hantera. En tjej som hade honom på ridlägret sa att han bet henne och var väldigt sur, det var en av dom största anledningarna till att jag inte ville hyra honom. Sen var Sonic piggare och bättre på att hoppa också, så det var inte bara därför. ;)


Kelly:

 

Ja, första gången som jag provred Kelly var hon underbar! <3 Hon var så mjuk och lagom pigg. Men därimot när jag hade henne på ridläger så gillade jag henne inte alls lika mycket, hon var liksom, slöare och lite stel och så. Hennes hoppteknik är inte heller den bästa (som ni till exempel kan se på bilden ovan :p). Hon var lite sur att sköta, men gjorde aldrig någonting. Hon var väldigt bilsäker och nästan aldrig rädd för något. ;)


Rubin:

 

Bild från karlshems hemsida www.hyraponny.se

Jag provred Rubin en gång och jag tyckte att han var bra. Han var mjuk och lätt att få i form, men det var ingen häst som jag riktigt fastnade för sådär. Men han var jättebra ändå. :)


Fogerty:

 

Jag provred Fogerty en gång, men jag tyckte inte att han var särsklit bra. Han var supersnäll och gullig att pyssla om, men att rida tyckte i alla fall jag att han var ganska tråkig... :/ Red honom väldigt kort så kommer inte riktigt ihåg, men det var hur som helst inte min typ av häst.


Penny:

 

Jag hyrde Penny i en vecka innan jag fick Sonic, och jag gillade henne jättemycket! <3 Hon var lite jobbig ibland i hanmteringen, hon till exempel kunde helt plötsligt stanna och vägrade gå, och hon ville inte gå ut hur hagen, men jag gillade henne ändå. ;p Hon var jättesnäll att borsta och pyssla om och när man red henne var hon ganska pigg men absolut inte het och hon var otroligt mjuk i galoppen. Ett tag funderade jag till och med på att behålla Penny istället för att ha Sonic, men nu är jag så klart väldigt glad över att jag inte gjorde så. ;)


Nelly:

 

Bild från Karlshems hemsida www.hyraponny.se

Nelly tror jag att jag provred två gånger. Hon var ganska pigg men lite stel. Hon var bra på att hoppa, men hon var ändå ingen häst jag jag passade ihop med tyckte jag. Men hon var jättesnäll att hantera och sköta. Ella hade henne på ridlägret i sommras, så vill ni veta mer om henne kan ni ju alltid skriva en kommentar till Ella. :)


Bronco:

 

Bara tog en bild ur arkivet. :P

Jag har ridit Bronco en gång väldigt kort, så jag kommer inte ihåg så mycket. Dessutom red jag med väldigt långa stigläder för jag orkade inte korta dom för Ella hade precis ridit innan mig. :p Men jag kommer i alla fall ihåg att han var väldigt mjuk i skritten och i traven. Han har ju lite konstig galopp, och när jag red honom så var det på Evlinges gummiflisridbana som inte är särsklit bra, så ja, hehe, det gick inte så bra... x)

Men Bronco är supergullig och mysig att borsta och pyssla om, han har nog aldrig lagt öronen bakåt åt en männsika! <3


Super Sonic:

 

Sonic, ja, vad ska jag säga om honom? x) Nej, men Sonic är ganska olika när man rider honom, det beror lite på vilket humör han är på. Oftast är han ganska pigg tycker jag, speciellt när man rider ut eller hoppar. Han är lätt att få i form när man har lärt sig hur man ska rida honom, eller vad man ska säga. :p Han älskar att hoppa, då blir han väldigt pigg och man märker verkligen att han gillar det, han gör alltid sitt bästa. :) Han är väldigt duktig på att hoppa också och jag har hört att han har hoppat runt 120-130 cm, vilket är väldigt högt för en C-ponny. ;) I hanteringen är Sonic faktiskt ganska sur. Han är lite kittlig under magen och an hatar när man spänner sadelgjorden, då stryker han öronen bakåt och biter lite i luften. Men han skulle aldrig bita eller sparka någon! ;) <3 Sonic är mest sur på vuxna (konstigt nog..?) och nya människor som han aldrig har träffat förut.

Sonic kan vara lite tittig ibland, speciellt på "läskiga" eller färgglada hinder. Men annars tycker inte jag att han är speciellt rädd av sig.

Världens bästa häst! <3 :D


Det var vad jag tycker om dom hästar som jag har ridit på Karlshem. Vilka har du ridit och vad tycker du om dom? Kommentera!!!

 


Av Ella & Maja - 30 april 2012 18:07

Har precis duschat och gjort mig i ordning. Ikväll ska min familjn och Ellas familj gå på restaurang tillsammans och sedan ska vi gå bort och titta på majbrasan. Det ska bli kul! :) Men oroa er inte, jag har gjort lite tidsinställt som kommer upp ikväll, bland annat ett långt inlägg som handlar lite om hästarna som jag har ridit på Karlshem, missa inte det! :p

 

 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 17:55

Jag och Ella var framme vi stallet cirka 13.15 tror jag, men då började vi i alla fall med att mocka och göra foder och ta in hästarna från hagen sen. Jag gjorde i ordning Sonic medans Ella tog lite foton på Bronco. Sen ställde vi ut Bronco i hagen igen så fick han äta sin lunch medans jag red Sonic på uteridbanan. Ella fotade mig när jag red, och hon tog fram lite bommar åt mig och ställde upp ett litet hinder också. :) Sen när jag hade ridit klart så spolade jag av Sonic, för han var väldigt svettig! Det var ju rena sommarvärmen. ;O Efter det satte jag på honom hans ulltäcke så att han skulle torka fortare, så fick han stå inne i sin box och äta sin lunch.

När Sonic var klar gick vi ut med hästarna och lät dom äta gräs en stund, för det finns nämligen inget gräs i deras hage. :/ Sen ställde vi ut dom i hagen lite till medans jag och Ella åt lite mellanmål uppe i sadelkammaren. När vi var klara tog vi in dom och gav dom deras eftermiddagshö.

Finisen <3 :) 

 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 11:25

Snart, eller klockan tolv så ska jag till stallet med Ella.

Ella ska inte rida men fota mig när jag rider (som ni

kanske såg att hon skrev i det tidigare inlägget :p) och

det ska bli kul, bra att få lite foton och sånt att använda

här på bloggen, känner att jag börjar få lite ont om foton

på Sonic... Så det blir jättebra! :)  Jag tänkte rida på

uteridbanan, där är det nog mycket bättre att ta kort än

i ridhuset, där blir det kanske lite mörkt, och om man

tar med blixt så kanske man stör dom andra som rider

där så, ja, uteridbanan får det nog bli. ;)

 








 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 11:17

Hejsan! Idag efter frukosten så cyklade jag lite med mamma och min lillebror. Vi cyklade till hammarbysjöstad och köpte glass. :) Sen så när jag var inne i garaget och skulle ställa in min cykel så såg jag min förra kanin Sotis lilla "hus". Jag tog ut det och gjorde i ordning det, och sen så ställde jag det utanför Simbas kattlucka så att han kan få gå in i det. Han gjorde det och det såg supergulligt ut, haha! :D

Simba <3 =)

 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 11:00

Japp, idag är det valborg :) jag och Maja drar ju först till stallet, min medryttare rider idag men jag följer med Maja och fotar när hon rider Sonic. Någon gång på kvällen ska min och Majas familj äta på en restaurant och sedan ska vi gå till Majbrasan! :)



 

Av Ella & Maja - 30 april 2012 09:04

...Vi började med att smörja sadel och träns, sen mockade boxen vi och fixade foder, mockade och fyllde på vatten i hagen. Sen tog vi in hästarna och borstade på dem och så. När vi var klara red vi ut, till Långsunda, det var jättemysigt! :) Vi byggde upp ett pyttelitet hinder av grenar på en äng, vi var ute ganska länge så dem fick en liten "gräspause" när vi byggde upp hindret. ;) Det var kul att rida ungefär samma vägar som man har ridit förut, fast på andra hästar. Vi red ju dom där vägarna när vi var medryttare på Långsunda. :)

Här är en bild på Nora (som jag var medryttare på, på Långsunda ;) )

 

Presentation


Vi är två tjejer på 13 år, Ella och Maja. I vår blogg kommer du att få läsa om våra liv som mest handlar om hästar och annat som händer i vår vardag.
Enjoy! :)

Sök i bloggen

Fråga oss

42 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Besöksstatistik

Besökarstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards